Translate

dinsdag 6 augustus 2013

Koffie Salon

De koffie salon aan de Utrechtsestraat is afgelopen maandag uitgeroepen tot winnaar van de allereerste Misset Horeca Koffie Top 100.

NATASCHA VAN WEEZEL

Barista Maxine zet een grote blos bloemen in een vaas. “Die zijn mooi”, zegt  een hip uitziende dertiger.  Maxine straalt: “We zijn eerste geworden in de Koffie Top 100, wij maken de beste koffie van Nederland”.

De koffie salon lijkt in niets op de strakke Amerikaanse franchiseketens die de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond zijn verrezen.  De parketvloer van eikenhout straalt iets huiselijks uit. Dat gevoel wordt versterkt door de wenteltrap en kussens in warme kleuren. Aan grote gemeenschappelijke tafels eten studenten, oudere heren en moeders met kleuters veenbessentaart of gevulde koeken. Op de achtergrond klinken rustige jazzliedjes.  De menukaart is simpel: hier geen drankjes met namen die te lastig zijn om te onthouden, maar gewoon espresso, cappuccino en koffie verkeerd.

 “Bij ons heet koffie met melk gewoon koffie verkeerd en niet latte”, zegt eigenaar Diederik Habbema, terwijl hij zelf cola light uit een flesje drinkt. “Het gaat  niet om al die liflafjes maar om de pure smaak van de koffie. We gebruiken bonen van het Italiaanse merk Buscaglione en trainen de barista’s elke twee weken. Ook besteden we veel aandacht aan hygiëne en gastvrijheid“. Hij voelt zich vereerd, maar is toch niet echt verbaasd dat zijn zaak de prijs voor de beste koffieshop heeft gewonnen.  Hoewel de Misseti Horeca  koffie Top-100  pas net in het leven is geroepen, werd de koffie salon eerder al tweede bij een landelijke ranglijst van het Algemeen dagblad. Habbema steekt zijn hand op naar een van de vaste klanten. “Mensen die hier vaak komen kunnen een speciale kaart aanschaffen. De helft van onze omzet komt daar vandaan, dus kennelijk doen we iets goed als mensen steeds terugkomen”.

Psychologiestudentes Charly en Anouk zijn het daar mee eens.  Na college komen ze vaak voor een kaneelcroissant en een koffie verkeerd met soja melk.   Anouk: “De koffie is hier niet zo slap als bij veel andere tenten. Ik heb ook het idee dat ik hier uren kan blijven zitten om blaadjes te lezen of te kletsen, niemand kijkt me weg. Haar vriendin beaamt dat: “De sfeer is relaxed, misschien komt het doordat de mensen hier wat ouder zijn dan bij bijvoorbeeld de Coffee Company. Daar gaat het vooral om er stoer uit te zien met een plastic beker.”  Anouk neemt een slok en lacht een beetje gegeneerd: “Soms neem ik me voor om hoogstens tweemaal per week hiernaartoe te gaan, maar meestal draait het toch uit of een keer of vier, het brengt gewoon even rust in mijn dag”.

(Het Parool)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten