De koffie salon aan de
Utrechtsestraat is afgelopen maandag uitgeroepen tot winnaar van de allereerste
Misset Horeca Koffie Top 100.
NATASCHA VAN WEEZEL
Barista Maxine zet een grote blos bloemen in een vaas. “Die
zijn mooi”, zegt een hip uitziende
dertiger. Maxine straalt: “We zijn
eerste geworden in de Koffie Top 100, wij maken de beste koffie van Nederland”.
De koffie salon lijkt in niets op de strakke Amerikaanse
franchiseketens die de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond zijn
verrezen. De parketvloer van
eikenhout straalt iets huiselijks uit. Dat gevoel wordt versterkt door de
wenteltrap en kussens in warme kleuren. Aan grote gemeenschappelijke tafels
eten studenten, oudere heren en moeders met kleuters veenbessentaart of gevulde
koeken. Op de achtergrond klinken rustige jazzliedjes. De menukaart is simpel: hier geen
drankjes met namen die te lastig zijn om te onthouden, maar gewoon espresso,
cappuccino en koffie verkeerd.
“Bij ons heet
koffie met melk gewoon koffie verkeerd en niet latte”, zegt eigenaar Diederik
Habbema, terwijl hij zelf cola light uit een flesje drinkt. “Het gaat niet om al die liflafjes maar om de
pure smaak van de koffie. We gebruiken bonen van het Italiaanse merk
Buscaglione en trainen de barista’s elke twee weken. Ook besteden we veel
aandacht aan hygiëne en gastvrijheid“. Hij voelt zich vereerd, maar is toch niet
echt verbaasd dat zijn zaak de prijs voor de beste koffieshop heeft gewonnen. Hoewel de Misseti Horeca koffie Top-100 pas net in het leven is geroepen, werd
de koffie salon eerder al tweede bij een landelijke ranglijst van het Algemeen
dagblad. Habbema steekt zijn hand op naar een van de vaste klanten. “Mensen die
hier vaak komen kunnen een speciale kaart aanschaffen. De helft van onze omzet
komt daar vandaan, dus kennelijk doen we iets goed als mensen steeds terugkomen”.
Psychologiestudentes Charly en Anouk zijn het daar mee
eens. Na college komen ze vaak
voor een kaneelcroissant en een koffie verkeerd met soja melk. Anouk: “De koffie is hier niet zo
slap als bij veel andere tenten. Ik heb ook het idee dat ik hier uren kan
blijven zitten om blaadjes te lezen of te kletsen, niemand kijkt me weg. Haar
vriendin beaamt dat: “De sfeer is relaxed, misschien komt het doordat de mensen
hier wat ouder zijn dan bij bijvoorbeeld de Coffee Company. Daar gaat het
vooral om er stoer uit te zien met een plastic beker.” Anouk neemt een slok en lacht een
beetje gegeneerd: “Soms neem ik me voor om hoogstens tweemaal per week
hiernaartoe te gaan, maar meestal draait het toch uit of een keer of vier, het
brengt gewoon even rust in mijn dag”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten