Translate

vrijdag 23 augustus 2013

Anti Homo Therapie

Anti Homo Therapie

Mijn Macedonische kapper en ik hebben twee vaste gespreksonderwerpen: Israël en mannen. Of eigenlijk vooral Israëlische mannen.
Elk jaar in juni reist hij af naar Tel Aviv om los te gaan tijdens de Gay Pride.  Terwijl hij mijn haar verft en knipt praat hij honderd uit over hoeveel spieren de jongens daar hebben en hoe open de mensen zijn ten opzichte van homoseksuelen. Dat de nette Beethovenstraat vrouwtjes in zijn salon alle details opvangen kan hem niet schelen. Hij is allang blij dat ik zijn liefde voor het land van melk en honing deel.

Wat hij kennelijk niet weet is dat Tel Aviv misschien een gay walhalla is (het is niet voor niets de meest homovriendelijke stad ter wereld), maar dat de Torah homoseksualiteit een ‘gruwel’ noemt.

Enkele jaren geleden werd vanuit deze gedachte JONAH opgericht,  Jews Offering New Alternatives for Healing. Een internationale organisatie die helpt om homo’s te leren niet naar hun seksuele gevoelens te luisteren en zo de mogelijkheid bieden een ‘normaal’ leven op te bouwen met vrouw, hond en kinderen. 

Op hun website staan artikelen van Rabbijnen over het genezen, filmpjes en audiofragmenten over de kunst van de zelfdiscipline, brieven van mensen die weer Hetero zijn geworden en aankondigingen voor evenementen zoals een weekend met de naam: ‘Journey into manhood’. Hier krijgen homoseksuele mannen gedurende 48 uur therapie op de Golanvlakte om hun mannelijkheid terug te vinden (inclusief het oefenen van oerkreten en bodybuilden).

Volgens de therapeuten worden dergelijke programma’s alleen maar aangeboden om orthodoxe mannen te helpen, aangezien zij vaak niet door hun eigen omgeving worden geaccepteerd. Maar de vraag is: help je mensen door hen aan te leren gevoelens te onderdrukken? Meer dan dat kan het niet zijn, want volgens mij word je gewoon als Homo of Hetero geboren.

Het feit dat er  in de Torah zo neerbuigend over wordt gedaan vind ik lastig te verkroppen. Misschien is het tijd voor een herziening? We leven in 2013, een tijdperk waar iedereen moet kunnen zijn wie hij wil.



Geef mij maar Macedonische kappers  die  Israël als het beloofde land zien.

1 opmerking:

  1. Dit soort "therapy" is nu verboden in vele Staten in de USA. Schandalig dat het nog steeds gedaan wordt. Mijn neef Imri is een van de grote "mannen" in de gay movement in Tel Aviv en ik ben hartstikke trots op hem. Mijn broer, ook in Israel, is ook gay (met 3 kinderen) en is in Nederland getrouwd omdat dat nog steeds niet kan in Israel.

    BeantwoordenVerwijderen