Translate

dinsdag 10 september 2013

Dagboek uit New York (deel3)

Dagboek uit New York

Over een paar dagen ga ik alweer weg uit New York. De tijd is omgevlogen. De constante stroom van energie die hier heerst heeft me opgetild en ervoor gezorgd dat ik van werkafspraak naar museum, van filmhuis naar jazzclub en van winkel naar bageltent vloog,

Voor de interviews voor mijn boek over de derde generatie sprak ik met dertigers die hun hele leven in het teken zetten van de Holocaust door er films of universitaire scripties over te maken. Ik sprak met mensen die ongelooflijk trots waren dat hun grootouders de kampen hebben overleefd en anderen die zich geenszins met de Jodenvervolging van meer dan zeventig jaar geleden willen identificeren. Ik ontmoette jongeren die zich ernstige zorgen maken over de slag naar rechts binnen de Israëlische politiek en twintigers die in ondersteuningscomité voor de nederzettingen zitten. Op zoek naar de meest interessante verhalen raasde ik door Brooklyn, Manhattan, Queens en Washington D.C.

Ik kwam in aanraking met het ‘Reform Judaism’ tijdens een sjabbat-dienst met een vrouwelijke chazan, een zevenkoppige gospelband en een sushi maaltijd na afloop. Interessant, maar wel erg ver verwijderd van elke traditie waar ik  ooit eerder mee in aanraking kwam. Ook raakte ik bekend met de andere kant van het spectrum tijdens purim in Borough Park, de grootste Satmar gemeenschap buiten Israel, waar ik door jongetjes met peis en grote hoeden werd bekogeld met rotjes omdat ik er te gojs uitzag.
Ik zag films over het lied ‘Hava Nagila’, over kampoverlevenden die elk jaar in een vakantiedorp bij elkaar komen en over Chassidische joden die proberen uit hun strenge gemeenschap te ontsnappen. Ik zag prachtige toneelstukken van schrijver Chaim Potok en at de lekkerste Hamansoren die ik ooit heb geproefd.



En toch, ondanks dat het een geweldig inspirerende en intense ervaring was, ben ik blij om binnenkort terug te gaan. Dat is misschien de belangrijkste les geweest: ik schop wel eens tegen de Nederlandse cultuur en maatschappij aan, maar uiteindelijk is dit toch waar ik thuis hoor. Hier wonen namelijk mijn familie, vrienden en vriend. Het enigszins kleffe Amerikaanse gezegde luidt niet voor niets: ‘Home is where the heart is.’

(NIW Maart 2013)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten